Branża Farmaceutyczna
Prawo Farmaceutyczne oraz restrykcje związane z zasadami GMP (ang. Good Manufacturing Practise – Dobra praktyka wytwarzania) nakładają na producentów leków wytyczne związane z wdrażaniem i wykorzystywaniem systemów informatycznych. Przedsiębiorcy zobligowani są do walidacji rozwiązań IT, co jest bardzo kosztowne i trudne do zrealizowania przez dostawców. Oprócz tego, systemy są okresowo sprawdzane w celu wykrycia potencjalnych pomyłek i błędów w produkcji i dystrybucji. W laboratoriach prowadzone są badania nad nowymi produktami i przeprowadzane testy, które potwierdzają spełnianie wymogów GMP (produkty są zwalniane do sprzedaży). W zależności od ilości produkowanego asortymentu, laboratoria prowadzą dziesiątki, setki, a niekiedy tysiące analiz w ciągu jednego dnia. Ich wyniki definiują m.in. poziom bezpieczeństwa dla pacjenta, jakość badanych wyrobów, otoczenia produkcyjnego, przydatności surowców użytych w trakcie produkcji, jak również na bieżąco śledzić lub weryfikować każdy etap wytwarzania.
Case Study
PRZEDSIĘBIORSTWO O PROFILU PRODUKCYJNYM
PROJEKT: SYSTEM KLASY BI
Zakres usług BPC:
- Analiza potrzeb przedsiębiorstwa względem rozwiązania BI;
- Zarekomendowanie rozwiązań oraz firm wdrożeniowych w zakresie projektu BI i QM/MES;
- Uczestnictwo przedsiębiorstwa w dedykowanym spotkaniu nt. informatyzacji w przedsiębiorstwach branży kosmetycznej;
- Organizacja prezentacji systemów w siedzibie przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo rozważa w 2018 roku zakończyć wdrożenie nowego systemu klasy ERP bądź aktualizację obecnego rozwiązania. W połowie 2016 roku został zakończony proces wyboru dostawcy. Aktualnie decydenci kierują się w stronę wymiany systemu, gdyż negatywnie oceniają dotychczasową współprace z poszczególnymi dostawcami. Obecnie stosowany jest od 14 lat międzynarodowy system klasy ERP. To co z punktu widzenia decydentów jest istotne to wsparcie producenta i partnera, stabilna pozycja na polskim rynku, bezpieczeństwo (być może sieć partnerska, która daje alternatywę partnera w razie niepowodzenia współpracy), referencje w branży. Przedsiębiorstwo planowało wdrożyć system do kontrolingu.
System wspierający zarządzanie w obszarze kontrolingu powinien mieć następujące funkcjonalności:
- Tworzenie raportów;
- Pełne budżetowanie;
- Rozliczanie i alokowanie kosztów do poziomu indeksów;
- Prognozowanie i planowanie sprzedaży.
Głównym powodem wdrożenie systemu jest problem przy alokowaniu kosztów. Z systemu miała korzystać
cała kadra menadżerska przedsiębiorstwa, co w sumie daje konieczność wdrożenia 40-50 licencji systemu.
Główne wymagania odnośnie projektu:
- Zastosowanie dwóch różnych kluczy do podziału tego samego kosztu (miesiąc i YTD);
- Powiązanie kosztów z MPK;
- Raportowanie wykonania budżetów vs plan;
- Integracja z systemami ERP, FK, HR, POS, ActiveDirectory;
- Budowanie rachunku wyników w wymiarze klient – produkt (z uwzględnieniem dotychczasowej,
składającej się z 4 wymiarów dekretacji faktury);
- Możliwość definiowania kluczy w oparciu o różne dane, ilość sprzedaży, wartość sprzedaży, etc.;
- Raport BS i CF (CF na podstawie informacji z BS oraz RW);
- Możliwość generowania raportów cyklicznych (w różnych formatach);
- Narzędzia do oceny prowadzonych projektów inwestycyjnych;
- Analizy scenariuszy (What If) – możliwość zmian cen, kursów, warunków handlowych, stóp procentowych, itp.;
- Kalkulacja TKW;
- Możliwość wprowadzania planów (sprzedażowych i kosztowych) na dowolnym poziomie agregacji;
- Tworzenie planu BS i RW;
- Analiza plików sprzedażowych;
- Uwzględnienie w prognozach "Gratisów", „Upliftów" powiązanych z akcjami i kampaniami marketingowymi;
- Prognozowanie popytu na podstawie danych historycznych, prowadzonych akcji marketingowych,
trendów dla poszczególnych wyrobów z uwzględnieniem wariantów.