Hurtownie
Czynnikiem, który odpowiada za sukces i płynność w branży jest logistyczny łańcuch dostaw. Przedsiębiorcy za pomocą aplikacji informatycznych chcieliby opracowywać model całej sieci dostaw wraz z określonymi preferencjami klientów, jak i informacjami o zleceniach. Ważne jest planowanie przepływu materiałów w czasie rzeczywistym, co pozwoli na redukcję zbędnych zapasów (zgodnie z koncepcją Just-In-Time), a tym samym ograniczenie strat. Przedsiębiorcy chcą sprawnie zarządzać magazynem wysokiego składu, automatycznie identyfikować towary, zarządzać pracą magazynierów. Coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych, dzięki którym możliwe jest generowanie danych w czasie rzeczywistym. Kadra kierownicza ma możliwość stałego śledzenia statystyk pracy magazynu oraz wykonywania analiz. Poprzez wprowadzenie urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety z ekranem dotykowym, managerowie chcą ułatwić pracę handlowcom, a sobie usprawnić zarzadzanie.
Case Study
PRZEDSIĘBIORSTWO O PROFILU HANDLOWYM
PROJEKT: WDROŻENIE SYSTEMU CRM, BI I WMS
Zakres usług BPC:
- Analiza rozwiązań informatycznych dostępnych na rynku polskim pod kątem dostosowania do wymagań przedsiębiorstwa;
- Zarekomendowanie rozwiązań oraz firm wdrożeniowych;
- Umówienie spotkań z dostawcami.
Przedsiębiorstwo ze względu na podjętą strategię rozwoju rozpoczęło proces poszukiwania systemy zintegrowanego lub rozwiązań specjalizowanych w zakresie CRM wraz z funkcjonalnościami SFA oraz WMS. Planowany projekt miał na celu usprawnić i wspomóc pracę i zarządzanie w firmie poprzez dostarczenie takich narzędzi jak raporty analityczne, ustandaryzowana wymiana danych pomiędzy: dostawcami, biurem rachunkowym oraz bankami obsługującymi firmę. Nie bez znaczenia były także funkcjonalności rozwiązania w zakresie technologii mobilnych. System usprawnił także pracę kilkunastoosobowego zespołu terenowych handlowców stosujących nadal przestarzałe rozwiązanie.
System ten miał na celu zastąpienie rozwiązania magazynowego WF-MAG (wersja Biznes) i jednocześnie umożliwienie rozwoju spółki w obszarze core biznes’u.
Ponadto kolejnym elementem strategii rozwoju była możliwość przeprowadzania zaawansowanych analiz biznesowych. Budowa wielowymiarowych raportów analitycznych z wykorzystaniem kostki OLAP miała wspomagać zarządzanie firmą oraz usprawnić pracę przedsiębiorstwa. Raporty miały za zadanie segregowanie informacji dotyczących sprzedaży towarów w czasie oraz analizę tych danych. Kolejnym z celów raportów było prognozowanie przyszłej sprzedaży oraz prognozowanie przyszłych zobowiązań i należności na podstawie dokonanych operacji handlowych. Ważnym zadaniem stawianym przed tymi raportami i analizami jest optymalizacja zamówień do dostawców.
Przedsiębiorstwo planuje także wdrożenie systemu WMS. Firma posiada 4 lokalizacje magazynowe, w których każda posiada magazyn wysokiego składowania, niektóre są w halach, niektóre dzierżawione. Głównym celem wprowadzenia systemu WMS było obniżenie czasu i błędów na etapie przyjmowania dostaw i kompletacji zamówień.
Główne wymagania w zakresie WMS to:
- Pominąć FIFO – kierować się najkrótszą drogą;
- Przenieść odpowiedzialność za budowanie palet na system – celem optymalizacji;
- Kilka strategii kompletacji;
- Wykorzystywać te same lokalizacje dla kilku magazynów, stref (zmiana statusu palet);
- Monitorować przepływ palet oraz lokalizować każdą jednostkę transportową do momentu wyjścia;
- Optymalizować ruchy wózków dedykując do wykonania prace najbliżej położenia wózka z różnych procesów;
- Rozróżniać w lokalizacjach różne pakowania w obrębie indeksu;
- Rejestrować każdą czynność pracownika, nawet wymianę baterii, sprzątanie, przerwa;
- Zmniejszyć ilość błędów na kompletacji oraz skrócić jej czas – rozważane wprowadzenie Pick-by-Voice lub Pick-to-Light.